Bruksområder

  • Bilindustri

  • Vindkraft

  • Jernbane

  • Skipsindustri

  • Bygningsbransjen

  • Offshore installasjoner

  • Kabelkanaler & trafostasjoner

  • Landmasse & snøskredskydd

  • Militære forlegninger, eksplosjons-sikring

  • Støy- og elektromagn. skjerming

Aluminiumskum sandwich har spesielt gode egenskaper når det gjelder å motstå eksplosjoner, skudd og ta opp kraftige trykk.

Derfor kan det med fordel benyttes til eksplosjonsikring av viktige bygninger, militærforlegninger, ambassader, konsulater, kraftverk, politi, rettsvesen etc.

Last ned brosjyre her.

Bildet til høyre viser en eksplosjonstest med 120 kg TNT ved 5 meters avstand. Til venstre ser vi et bilde av forsterket betong som ikke har blitt beskyttet med Aluminium Foam Sandwich. Etter eksplosjonstest ser vi store sprekker i betongen. Bildet til høyre viser forsterket betong beskyttet med en plate Aluminium Foam Sandwich og her er betongen uskadet etter eksplosjonstesten. Aluminium Foam Sandwich har absorbert trykket.

Klassifiseringer:

  • Ikke-brennbart, tilfredsstiller brannsikkerhetskrav (DIN EN 45545-2)

  • Ikke giftige gasser (DIN EN 45545-2)

  • Henhold til brann hemmende klasser, f.eks. E30 (DIN EN 13501-2, DIN EN 1363-1)

  • Transport sikring for eksplosiver (UN 6A, 6B, 6C)

Aluminium skum krasjabsorberer i baggasjenettet til en Audi Q7.

3D formelement for sjokkabsorbering.

Bruken av lette komponenter får stadig større betydning for produksjon av kjøretøy. Fremoverlent utvikling av elektriske biler når bare effektivitetsmålene gjennom kontinuerlig bruk av ekstremt lette materialer som aluminium. Aluminiumskum kombinerer mange fordeler som ekstrem letthet, formbarhet, resirkulerbarhet samt fantastisk absorpsjon og ledningsevne og er derfor ideell for fremtidens bilindustri.

Den potensielle energibesparelsen opptil 30 prosent sammenlignet med rene stålplater er spesielt fordelaktig innen jernbanetransport. Tunge lokomotiver blir gjort lettere gjennom sandwichkonstruksjonen. Mindre vekt betyr mindre energi som trengs for å flytte noe. Dette reduserer energiforbruket, gir mindre utslipp og øker effektiviteten.

Innen skipsbygging kan luker, dører, rammer og ror for skip kan produseres med aluminiumskum. Skummet absorberer knapt noe vann og kan være laget av legeringer som er motstandsdyktige mot sjøvann. Skip i seg selv kan lages av metallskum sandwichkonstruksjon, slik det allerede er gjennomført i Finland. Vektbesparelser 20 - 30%.

Nedenfor ser vi en bend test med stål sammenlignet med SAS sandwich med samme vekt.